La notícia del fresc
de l'eccehomo de Borja (Saragossa) ha pegat la volta al món. Des de
fa una setmana és portada de tots els informatius. La restauració
de la pintura a compte i risc d'una veïna del poble de vuitanta anys
i l'estat en què ha quedat el treball ha situat aquest desaparegut municipi aragonés en el mapa turístic actual. Les cues per veure'n el
resultat són llargues. Ha calgut fixar-hi un horari de visites i
posar-hi un vigilant de seguretat. I tot perquè la dona, en un
intent de bona voluntat de retornar l'obra original a un millor
estat, l'ha deixada, mai millor dit, feta un Crist...
No
negaré que la notícia em va provocar i encara em provoca, a hores
d'ara, una rialla considerable. Perquè la cosa, més enllà de les
conseqüències artístiques, té un component divertit i d'humor que
s'agraeix quan un mira el telenotícies. Acostumats al monotema de la
crisi i les retallades in
crescendo
per part del Govern central (ara és l'ajuda dels 400 euros, que serà
més difícil d'aconseguir per l'enduriment dels requisits), la
guerra a Síria, els incendis forestals, l'onada de calor, els
robatoris en cases, els accidents de trànsit i un sens fi de
notícies més que deixen amb mal cos el teleespectador, que de sobte
et conten que Cecilia Giménez, una octogenària d'aquest petit poble
saragossà, ha provat a restaurar una pintura del segle XVI sense
tenir els coneixements adequats i necessaris per a una empresa tan
difícil i que literalment ha desfigurat el rostre de Jesucrist, que
ara apareix sense corona d'espines i sense boca, i sembra que amb la
llengua fora, doncs que voleu que us diga, a mi, almenys, m'ha causat
una riallada de les bones i trobe el succés simpàtic i graciós.
Menys gràcia deu
haver-li fet a la protagonista d'aquesta història, que segons han
comentat els mitjans de comunicació, ja ha patit uns quants atacs
d'ansietat i ha necessitat assistència mèdica. No és per a menys.
Sentir-se el centre de totes les mirades, tant d'aquells que no veuen
amb bons ulls ni l'estat en què ha quedat la representació
pictòrica ni la repercussió mediàtica que està tenint
l'esdeveniment, com també dels que llevem ferro a les conseqüències
de la seua iniciativa, és per a un atac d'ansietat i més... A tall
d'exemple, els noticiaris de més de cent seixanta països del món
se n'han fet ressò...
Jo
ja he signat en una coneguda pàgina d'Internet perquè l'eccehomo de
Borja es quede tal com està després dels treballs fallits si voleu
però amb la bona intenció i tot l'amor de la senyora Cecilia. Com
que pintures de Jesucrist coronat d'espines en ser presentat per
Pilat al poble n'hi ha un fum; com que l'Església catòlica cada dia
és més extremista i intransigent en molts sentits i em té calent;
com que la dedicació i la il·lusió d'aquesta espontània artista
tenen tant de valor, o més, que l'obra primera (o no?); com que
l'originalitat i la valentia de Cecilia, i sobretot l'èxit que l'ha
seguit, l'han de rescabalar del grandíssim disgust que s'ha emportat
la pobra dona per tot l'enrenou que s'ha creat, i sobretot, com que
gràcies a la seua ingènua mà, el fresc passarà als llibres
d'història de l'art i el poble de Borja serà internacionalment
conegut, la qual cosa, des del punt de vista turístic, reportarà
molts beneficis a la localitat (bars, cafeteries, terrasses, hotels,
gasolineres, el mateix santuari, etc.), tota una campanya de
màrqueting que convé aprofitar en aquests moments de crisi que
vivim. Per tot això, deia, cal que siguem llestos per una vegada i
que l'eccehomo de Cecilia Giménez siga recordat, in
saecula saeculorum,
com la restauració més esperpèntica de tots els temps, sí, però
també com una nova obra d'art a l'avantguarda que reflecteix, sens
dubte, d'una manera senzilla i naïf, la mística popular.
Serà això la posmodernitat? Jo també crec que deurien deixar-la tal com està.
ResponElimina