L'anunci que ha fet el
nou president francés, François Hollande, de legalitzar el
matrimoni homosexual i el dret a adoptar de les parelles del mateix
sexe no ha agradat gens ni miqueta a l'Església gal·la. A tall
d'exemple, el president de la Conferència Episcopal francesa, el
cardenal André Vingt-Trois, va proposar que el 15 d'agost,
festivitat de l'assumpció de la Mare de Déu, es fera una oració a
totes les parròquies del país en defensa del model de família
tradicional. Una pregària, una vegada més, ben carregada de
cinisme, el mateix que caracteritza tota l'Església catòlica des de
fa segles: van demanar pels nous governants, perquè prevalga el
sentit comú sobre les peticions particulars i perquè tinguen força
per seguir les indicacions de la seua consciència. I pels joves i
els nens, en una clara al·lusió a l'adopció homoparental, perquè
deixen de ser objecte dels desitjos i els conflictes dels adults i es
beneficien de l'amor d'un pare i d'una mare.
És
d'aquesta manera impúdica, descarada i desvergonyida com l'Església
de França, després d'uns quants anys de silenci, torna a estar en
el punt de mira de la vida política. I no deixa de sorprendre i de
cridar l'atenció que els representants catòlics veïns entren en
l'escena pública en un país que és, precisament, tot un referent
universal pel seu laïcisme i en el qual la separació entre Església
i Estat ha sigut modèlica des de fa molt de temps. És així com el
catolicisme a França fa un pas enrere i es mostra inflexible i
extremista davant d'un assumpte que, sembla que cal recordar-los-ho
encara, afecta no tan sols els seus creients, sinó tota la
ciutadania en general. Perquè la unió de dues persones que
s'estimen, independentment del seu sexe, i la possibilitat que
aquestes puguen adoptar nens i nenes és un avanç social sense
precedents que va més enllà de qualsevol creença religiosa, i això
aquests senyors tan llestos i tan llegits necessàriament ho haurien
de saber. Obviar-ho, com acostumen a fer, és sembrar zitzània. I
automàticament em ve al cap la dita bíblica Ventum
seminabunt et turbinem metent
(Osees,
8.7), és a dir, sembra vents i colliràs tempestes. O també les
paraules suposadament pronunciades per Jesús, quan era a la creu,
referides als seus enemics: «Perdona'ls
perquè no saben el que es fan»
(Lluc, Evangeli,
23.34). Doncs això.
És trist, molt trist,
que en els temps que corren l'única via que l'Església francesa
troba per a recuperar un poc de protagonisme és el del disbarat i el
del fanatisme, la tornada als valors arcaics de la tradició,
l'acontentament dels sectors de l'extrema dreta. Tristíssim. Per
molts motius, però fonamentalment per un: perquè genera més
intolerància, que és justament el contrari del que la religió
catòlica, apostòlica i romana postula com a principi de la fe
cristiana.
Mentrestant,
a casa nostra, encara esperem, set anys després, el pronunciament
del Tribunal Constitucional sobre el recurs que va presentar el PP
contra la Llei 13/2005, d'1 de juliol, per la qual es modifica el
Codi Civil en matèria de dret a contraure matrimoni, que aprovà el
govern de Rodríguez Zapatero l'estiu del 2005. Encara. Diuen que la
justícia és lenta. No cal que ho juren. Set anys per a decidir si
una llei que suma drets i que no en resta, que amplia les
oportunitats de felicitat de les persones i que fa que la societat
siga més decent perquè no humilia els seus membres és
constitucional o no em sembla una eternitat. En la llarga espera, no
ens beneficia gens el nomenament del nou ministre de Justícia, el
senyor Alberto Ruiz-Gallardón, que a
priori
semblava el més progressista del nou executiu i que en només vuit
mesos s'ha demostrat com la corretja de transmissió de la ideologia
catòlica i patriarcal del govern presidit per Rajoy amb la famosa
afirmació que «la
libertad de la maternidad es la que hace a las mujeres auténticamente
mujeres» i amb l'anunci recent que la malformació del fetus no serà
considerat un supòsit per a interrompre l'embaràs. Sincerament,
crec que l'exalcalde de Madrid ha perdut l'oremus...
Han
de saber Rajoy, Gallardón, Rouco Varela, André Vingt-Trois i la
resta d'homes i dones del Neandertal que la possibilitat que dues
persones del mateix sexe es casen i puguen adoptar un nen o una nena
no representa, en cap cas, ni a França, ni aquí ni a la Cotxinxina,
una agressió al sagrament cristià del matrimoni. Cap ni una. Més
aviat el contrari. Cite, per explícit, un fragment del discurs que
el president del Govern espanyol que va fer possible aquesta llei va
pronunciar en el Congrés el 30 de juny del 2005: «Hoy la sociedad
española da respuesta a un grupo de personas que durante años han
sido humilladas, cuyos derechos han sido ignorados, cuya dignidad ha
sido ofendida, su identidad negada y su libertad reprimida. Hoy la
sociedad española les devuelve el respeto que merecen, reconoce sus
derechos, restaura su dignidad, afirma su identidad y restituye su
libertad». Veritatis
una facies est,
que sembla que va dir Sèneca (Epístoles,
102.13): la veritat només té una cara.
Sens
dubte, l'aprovació de tan desitjada llei l'1 de juliol del 2005 ens
va situar al capdavant dels països en drets per al nostre
col·lectiu. Vam ser el tercer país del món a establir legalment el
matrimoni igualitari. Abans ho havien fet Bèlgica i Holanda. No vam
ser els primers, però tampoc els últims. Després ens han seguit
Canadà, Sud-àfrica, Noruega, Suècia, Portugal, Islàndia,
l'Argentina i Dinamarca, i també nou jurisdiccions dels EUA i alguns
districtes de Mèxic i Brasil. Confiem i desitgem que darrere en
vinguen molts més. La república francesa està a punt de fer-ho
impulsada pels tres principis del seu lema oficial i que la fan
coneguda arreu: liberté,
égalité,
fraternité.
A mi que el francés oral se'm dóna molt bé (no tant l'escrit!),
cride als quatre vents: Mariage
égalitaire, oui!
Infogai, 186 (setembre/octubre 2012)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada